Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Framme

Alla resor brukar ha ett mål och så även med den här. Jag kikar ut genom fönstret och där breder ett nytt land ut sig.

Ska bli spännande att komma ner och ut och se vad det här landet har att bjuda på.

Där möts vi av en stor skylt med texten "Welcome to Japan" Tur att det står på engelska annars hade det varit svårt att läsa. Tull och passkontroll gick otroligt smidigt och fort. Enda malören var en liten labrador som gick runt och nosade på väskor och passagerare för att se om det var något olagligt på väg in i landet. Han hade tydligen inte fått gå ut på rastning i tid så det blev en liten pöl på golvet. Han såg så olycklig ut men husse skyndade ut med hunden och blixtsnabbt var det en annan person där och torkade upp pölen.

Att ta taxi från Narita flygplats in till vårt hotell inne i Tokyo var väldigt dyrt, skulle gå på ca. 2.500:- plus vägtullar så vi beslöt oss att försöka åka buss. En mycket hjälpsam person vid biljettdisken såg till att vi fick rätt biljetter och gick ut till rätt plats. Tur att siffrorna inte är i form av japanska tecken.

Våra väskor fick taggar som talade om var vi skulle stiga av och tur var väl det.

Jag tog några bilder genom bussfönstret på det första jag såg av Japan. Upptäckte att det var vänstertrafik och att vägnätet var väldigt utbyggt.

Efter ungefär en timme var vi inne i själva Tokyo och kunde skymta Skytree-tornet som med sina 634 meter syns på långt håll.

Som jag sa innan så var det tur att vi fått en tagg på vår väska för det var inte så lätt att förstå var vi skulle stiga av.  Vi hade förstått att det var vid en järnvägsstation men inte visste vi att vi redan var vid vår hållplats när bussen stannade och en hel del folk klev av. Men som sagt väskan talade om att det var fler som skulle av där och en vänlig person kom in i bussen och höll upp vår väska och frågade vems den var, fast han pratade förstås japanska. Aha tänkte vi, eftersom det är vår väska så är det tydligen här vi ska av och skyndade av där tog vi en taxi. Turligt nog hade vi fått en lapp av biljettförsäljaren med vårt hotells namn och adress på japanska som vi kunde visa chauffören.

Vårt äventyr i Tokyo har börjat.

Inlagt 2012-10-15 09:03 | Läst 1856 ggr. | Permalink
Spännande! Jag har inga problem med att resa ensam, men skulle nog inte tordas resa runt där jag inte ens kan gissa vad det står på skyltarna. Ser fram emot fler bilder från er resa!
//ewa
Svar från Margareta Cortés 2012-10-15 21:10
Du får ta och följa med på vår nästa resa.
Japanerna var så vänliga och de hjälpte till så gott de kunde.
2500 för en taxi in till stan, Galet. Spännade resar verakr det som och fiffiga taggar till väskorna.
Svar från Margareta Cortés 2012-10-15 21:11
Taxi var inte så billigt, men bussen fungerade bra och kostade bara en bråkdel.
Ska bli så spännande att "få följa med" din resa här genom bloggen!
Ser fram emot nästa inlägg!
Ha en trevlig resa!
Svar från Margareta Cortés 2012-10-15 21:12
Japan och Tokyo var en spännande och intressant upplevlese.
Ska bli spännande att följa din Japanresa. Läste även bloggen från planet. OJ, att få lägga sig ner o sova under långdistansen. Det skulle passa mig utmärkt som nästan bara flyger minst 10-12 tim utan mellanlandning.
Finfina bilder.
Svar från Margareta Cortés 2012-10-15 21:13
Du borde vara värd att resa så, man kom fram utvilad men tidsskillnaden gjorde att kroppen inte riktigt hann med ändå. Kul att se din kommentar här. Tack Annika.
Härligt, Tokyo är en fascinerande stad.
Jag vill gärna resa tillbaka dit
Svar från Margareta Cortés 2012-10-15 21:13
Rent, högt och vänligt är nog en bra sammanfattning av Tokyo.
Spännande! Va sjutton dyrt med taxi tur att buss finns :) Kul se bilder!
Svar från Margareta Cortés 2012-10-15 22:16
Bussen var dessutom lite roligare att åka med. Även spännande att se om vi klarade av att fixa det.

(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?