Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Cloisonne och Kinesiska muren.

Tänk så bra att det regnade i går för i dag så var det klar luft och solsken. Fast sov inget vidare på det här nya hotellet, för kudden var inget vidare. Vet inte vad de fyllt kudden med men det känns ungefär som att sova på en sandsäck. Vi skulle upp tidigt och äta frukost och sedan åka buss till Jinshanling. En resa på ca. 12 mil och att ta sig ut ur Peking i morgontrafiken tar sin lilla tid. De flesta som besöker Kinesiska muren kommer till Badaling som ligger närmare Peking men där är muren så renoverad så den känns nästan nybyggd och det är så mycket turister så det nästan är kö upp på muren. Vid Jinshanling känns det mer genuint och det är inte lika mycket folk där.

På vägen dit stannar vi först på ett obligatoriska stopp vid en Cloisonne tillverkning.

Det är metallföremål som dekoreras med glasaktig emalj.

Först limmar man fast små metallbitar som blidar liksom fack för emaljen.

Ett riktigt hantverk.

I dessa fack fylls det sedan i med emalj i olika vackra färger.

Det bränns sedan i ugn för att smälta ihop och efter det putsas de upp till en fin lyster.

Men nu vill alla iväg till muren och för att orka gå upp på den så bunkrar vi upp med en riklig lunch.

Nu är vi redo för att ta oss an muren, jag tänkte först ta den rangliga linbanan, men ändrade mig eftersom det kändes som lite fusk att åka upp. Klart man ska gå. Vi hade inte gått många steg innan vi fick följe av en kinesisk guide. Hon berättade att hon var en lokal jordbruksarbetare, nu behöver man ingen guide för att hitta här men de behöver tjäna lite pengar så hon fick följa med oss. Hon krävde dessutom inga pengar för guidningen men ville sälja lite souvenirer så vi köpte en bok och ätpinnar.

Här visar hon oss var vi ska börja vår vandring på muren.

I början är muren i väldigt gott skick och verkar vara reparerad, eller så har den klarat sig bra mot väder och vind här, men det är brant och det går uppför.

och uppför.

och uppför. Ångrade mig nästan att jag inte tog linbanan, men vår guide peppade på och då gick det genast lättare.

Det gick lite nedför också, fast det betydde att det strax skulle gå uppför igen.

Men varför klaga på lite uppförsklättring när det är så vackert här uppe. Se på bergstopparna hur muren slingrar sig iväg mil efter mil.

Ju längre bort vi kom på vår vandring så blev muren mer sliten också, vissa passager kändes det lite pirrigt att ta sig över.

Väggar  i vakttornen hade rasat.

Den här kinesiske mannen i maouniform såg lika glad ut ändå.

Kikade ut genom en av gluggarna i muren.

De här små skottgluggarna trodde jag var dekorerade så här för att se fina ut, men vår guide förklarade att det var formen på vakternas mössor och formen var så för att mössan skulle få plats.

Det blir krångligare att ta sig fram nu, vi ska ned genom den här smala trappan.

Här får man dessutom välja om man vill gå den breda och säkra vägen där nere eller den smala och farliga uppe på kanten. Gissa vilken jag tog.

Det är inte lika mycket folk här som vid Badaling och framför allt så känns det mer genuint när inte allt är renoverat.

Jag tar fram telet och ser på lite närmare håll hur muren slingrar iväg över bergstopparna och framför allt att den inte alls är återuppbyggd där.

Vår guide berättar att det går att gå där, men är farligt.

Nu är det dags att återvända ner till parkeringen och den väntande bussen för hemfärd. Vi tackar vår guide för en trevlig dag.

Sedan återvänder vi till Peking.

Inlagt 2010-11-15 10:44 | Läst 6269 ggr. | Permalink
Vilka underbara bilder. Själv tog jag Badalingstoppet och linbana upp när jag var där 2005. Det var en jäkla massa folk. En sak som slår mig när jag ser dina bilder är hur JOBBIGT det var. Det är svårt att förstå hur branta backarna är om man inte varit där. Vi gick runt 3-4 timmar och sen hade jag träningsvärk i flera dagar.

mvh Tommy
Svar från Margareta Cortés 2010-11-15 11:07
Var vid Badaling när jag var i Peking för sju år sedan och det kändes väldigt tillrättalagt där och som sagt massor av folk. Dessutom fick vi bara en timme på oss att vara på muren, kändes som alltför kort tid nu hade vi gott om tid att traska omkring på, så det här besöket kändes mycket bättre trots lite längre resväg.
Tack för din kommentar.
Vilka fantastiska bilder Margareta.
Härligt att du tar med oss på din färd på kinesiska muren.
Jag som älskar detaljbilder fastande för bild nr 6. Underbara färger =)
Men alla bilder är fina i sig så klart.
Ha en fortsatt trevlig resa
/Lena
Svar från Margareta Cortés 2010-11-16 11:21
Kul Lena att du vill följa med på resan. Den delen av muren som vi var till var extra spännande eftersom det kändes mer genuint än vid Badaling där man gjort allt för mycket för turisterna.
Nu blir jag sååååååååå sugen på att åka till Kina! Fy dig, Maggan ;-)

Fina bilder rakt igenom, 18, 19 och 22 fastnade jag lite längre vid.
Svar från Margareta Cortés 2010-11-16 11:22
Klart du ska till Kina, men ta en tur till Tibet då också. Du kommer inte att ångra dig.
Du som är så höjdrädd måste väl ha tagit den breda och säkra vägen efter att ha fotat klart på den smala och farliga =)
Svar från Margareta Cortés 2010-11-17 20:07
Jag var inte tillräckligt höjdrädd för att ta den breda och säkra nedre vägen, för om jag gick ner där så skulle jag vara tvungen att gå uppåt igen. latmasken segrade och jag gick på darrande ben den smala höga läskiga vägen.

(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?