Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Gävles järnvägsmuseum – där varje skruv har en berättelse.

När man är i Gävle så är ett besök på det nyrenoverade järnvägsmuseet en bra idé. 

Det är ganska många år sedan jag var dit, men det är inte så konstigt då det varit stängt i flera år för 0mfattande både upprustningar av befintliga byggnader och tillbyggnader för nya utställningar.

I juni 2024 var det klart och nu var vi nyfikna på hur det blivit.

Tog oss en promenad i vackra augustivädret, är ju bara 2 km från stan och man går även genom en fin koloniträdgård.

Undrar lite, för när vi kommer fram finns det ingen öppning i staketet för att komma in.

Men när vi fortsätter runt huset och kommer vi till den nya pampiga ingången.

Vi löser våra biljetter på 100 kr och sedan är det dags att ta plats.

Följ med in så gör vi en resa i järnvägens historia.

Direkt när man kommer in så kan man slå sig ner och lyssna på lite röster från järnvägens begynnelse. Jag hörde en person berätta om sin första tågupplevelse: han var så nervös innan att han inte fick en blund i ögonen natten före resan, men till sin stora lättnad blev den helt problemfri.

Det första lok jag träffar på är loket Prins August.

Loket Prins August är ett av Statens Järnvägars allra första ånglok (littera B), byggt 1856 av Beyer, Peacock & Co i Manchester. Uppkallat efter prins August, gick det i trafik på Södra stambanan fram till 1906, räddades sedan åt framtiden och återställdes till körbart skick vid SJ:s 100-års­jubileum 1956. Idag står det på Järnvägsmuseet i Gävle som världens äldsta ånglok i originalutförande.

Loket Frykstad, byggt 1855 av Munktells Mekaniska Verkstad för Frykstabanan, är Sveriges äldsta bevarade ånglok. Efter trafikens slut 1871 och en period vid Karlskronas fästningsarbeten räddades det åt framtiden 1906, och idag står det stolt utställt på Järnvägsmuseet i Gävle som en påminnelse om järnvägens pionjärer.

Det finns en hel del modeller att beskåda och beundra.

De har även tänk på folk som har lite svårt att gå, eller bara är lite rötta i benen. Hissar där det var trappor och många bänkar utplacerade så man kunde sitta ner och titta på bildspel och montrar. Det finns även ett ledstråk i golvet  genom hela museet.

I ett bildspel kunde man få göra en tidsresa i järnvägens historia.

Vi kikade in i fångtransportvagnen.

Fotade man där inne så fick man passa sig för att inte hamna i finkan själv. 

När man kom in i nästa rum fanns det ett glasgolv, med utställningssaker under, det var lite läskigt att gå på glaset. Såg att en del tog sig försiktigt runt den utstickande väggen för att slippa gå på glaset.

Vi kikade vidare på lok, vagnar och maskinrum.

Den snöslunga A-4 som står utställd här är ett imponerande exempel på tidig svensk ingenjörskonst för vinterunderhåll på spåren. Fronten pryds av den stora roterande fläkten och de robusta stålbladen som en gång drev bort snövallar med kraftfull precision. Med sina massiva skärmar och mekaniska detaljer berättar A-4:an en tidlös historia om hur järnvägarna hölls öppna även under de djupaste vintermånaderna. Den stora runda snöslungan i fronten har en ungefärlig diameter på 1,5 meter och ett djup på cirka 0,8 meter.

Ska man jobba med elarbeten är det bra med flamsäkra kalsonger.

Färgglatt uppe i taket.

Även järnvägens roll under krigstid kunde man fördjupa sig i.

Här kunde man också testa hur det kändes att köra både modernt tåg och rälsbuss, på skärmen framför rullade en film.

Legolandskapet var populärt bland barnen.

Lite affischer.

Rökning förbjuden, nästan!

Till slut kikade jag in i restaurangvagnen och där var det lika fint som när vi åkte Vildmarkståget.

Det blev mycket mobilbilder på trippen till Gävle för jag hade lite problem att hålla i min kamera. Men de säger ju att den bästa kameran är den man har med sig och i det här fallet den man kan hålla i.

Inlagt 2025-08-23 12:26 | Läst 298 ggr. | Permalink
Ett mycket bra reportage Margareta, jag visste inte ens att det fanns ett sånt här fint museum för tåg och järnvägen. Absolut ett museum som jag blev sugen på att besöka vem vet nån gång kanske. Tack för ett bra inlägg!
Svar från Margareta Cortés 2025-08-24 09:43
Tack Morgan!
Finns så mycket mer att se där än vad jag fått med i mitt inlägg här, så du blir inte besviken.
Hej Margareta.
Imponerende - jag kunde ha gått runt där i timmar - alltså, när jag kunde gå :-)
Dina många foton visar så mycket att jag nästan känner att jag har varit där - tack för rundturen och berättelserna.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Margareta Cortés 2025-08-24 09:52
Tack Erik!
Du skulle säkert kunna ta dig runt här rullande också. Mycket handikappvänligt museum. fanns även en rullstol att låna.
Glad att vi tog oss tid att gå dit, öppnade för ett år sedan och vi har varit på väg sedan dess.
Senast vi var dit var 2016 då var det Nostalgidag. Blev ett inlägg om det också. https://www.fotosidan.se/blogs/magganfs/50-talsnostalgi.htm
En mycket njutbar bildserie från ett imponerande museum!
Svar från Margareta Cortés 2025-08-24 09:52
Tack Peter!
Vi fick en trevlig dag där i Gävle och museet.
Underhållande! De flamsäkra kalsongerna särskilt. Museet ser verkligen modernt och fint ut, stort. Du gör bra reportage!
Svar från Margareta Cortés 2025-08-24 09:56
Tack Stefan!
Idéen med flamsäkra kalsonger var nog bra, men tyvärr så skulle de nog inte vara så trevliga efter ett tag eftersom flamskyddet försvann efter några tvättar så fungerade de bara otvättade.
Intressant med ett besök på järnvägsmuseum, ser nästan ut som de har satsat mer på museet än på dagens järnväg. Fint dokumenterat
Svar från Margareta Cortés 2025-08-24 10:00
Tack Peter!
Muséets underhåll och järnvägen går nog ur olika kassor och prioriteras lite olika. Men nog önskar man att uttrycket "går som tåget" skulle bli verkligt igen.
ztenlund 2025-08-24 21:47
Numera ligger Järnvägsmuseet under Statens maritima och transporthistoriska museer, där även bl a Sjöhistoriska och Vasamuseet ingår. Ursprungligen var det verks-SJ, sedan Banverket och sist Trafikverket, men så är det alltså inte längre.
Svar från Margareta Cortés 2025-08-25 11:11
Såg det, var in och kollade .
Mycket trevligt reportage från det nyligen upprustade Järnvägsmuseet. Själv har jag ännu inte besökt det, gamla museet besökte jag flera gånger. Jag hoppas att ångloket som var med om olyckan i Getå 1918 fortfarande finns kvar? (Det är den hittills allvarligaste olyckan i svensk järnvägshistoria då minst 42 personer dog. Det exakta antalet omkomna har inte fastställts.) (Wikipedia). Fin restaurangvagn. Finns sådana i dag? Har bara besökt buffévagnar, som inte alls är lika trevliga.
Svar från Margareta Cortés 2025-08-24 10:03
Tack Torbjörn!
Skulle ha varit trevligt att stöta på någon bekant gävlebo där som på ICA i Säter ;).
Om man åker mer Vildmarståget så får man äta i så fina restaurangvagnar. Höstresan med det tåget går den 4 september.
ztenlund 2025-08-24 22:04
Det är väl med i bilderna (F 1200). Museet har dock betydligt fler fordon än vad som står i själva museet.
Svar från Margareta Cortés 2025-08-25 11:14
Martin: om man tittat i mitt gamla inlägg om järnvägsmuseet så ser man att det finn många fler borta i vangstallarna dit vi fick åka då. Ute på gården står det fler lok och vagnar också.
https://www.fotosidan.se/blogs/magganfs/50-talsnostalgi.htm
Jättefint plåtat. Mobilen och mobilhållaren har verkligen lyckats! Blir sugen på att kolla på plats fast man tack vare dig nästan varit på plats.

Morfar var med och byggde järnväg norrut från Hälsingland. I Kiruna avancerade han till elloksförare. Det skulle vara intressant att få inblick i hur spåren byggdes då han var med.

Museet verkar vara gediget välinformerat en förebild för dagens Trafikverk och tågbolag.
Svar från Margareta Cortés 2025-08-24 10:14
Tack Måns!
Finns mycket mer än vad jag fått med här, att uppleva där. På somrarna har de även öppet utomhus med minijärnväg för barnen.
Tack för ett mycket fint reportage från järnvägsmuseet i Gävle. Där har det verkligen hänt en hel del sedan jag var där. Mycket imponerande utställningar och det ser mycket proffsigt ut. Det jag minns mest från när jag varit där var att man kunde gå ombord på gamla tåg och vagnar. Vilket också de yngre gästerna i min familj uppskattat då de varit på besök. De gästerna är vuxna nu men jag tror att min systerson har fina minnen från detta museum (från ca 3o tillbaka).
Hälsningar Lena
Svar från Margareta Cortés 2025-08-24 10:16
Tack Lena!
Stor förändring på det stället nu. Har man barn och ungdomar med så går de in gratis om de är under 18 år.
Går att gå ombord även nu, men så mycket mer information.
Trevligt reportage från nya järnvägsmuseet. Jag besökte det för rätt många år sedan och tyckte det var intressant. Hoppas de har fått större lokaler så de kan ta hand om den rullande materielen bättre.
Svar från Margareta Cortés 2025-08-24 10:18
Tack Sten!
Mycket större lokaler nu och mycket mer information. Mer än det jag fått med här.
Dina bilder säger mig att det är dags att återbesöka järnvägsmuséet! Bra reportage och härligt att du kan hantera kameran med armen på sista bilden.
Hälsningar, Bjarne
Svar från Margareta Cortés 2025-08-24 10:20
Tack Bjarne!
Går tyvärr inte så bra att hantera kameran nu, kan inte hålla den med vänster hand. Men ett besök på museet kan jag rekommendera.
Vilket perfekt reportage ! Nu måste jag verkligen försöka få till ett besök där, var inte ens dit när jag bodde i Gävle, nu har jag dryga två mil och det blir ändå inte av.
Men blev inspirerad av dina bilder så vi får se när det blir av.
Ing-Marie
Svar från Margareta Cortés 2025-08-25 11:16
Tack Ing-Marie!
Riktigt trevligt museum nu.



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?

Lägg till

Tidigare blogginlägg