Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

En skön morgon

I förra blogginlägget hade vi kommit fram till Kvarnen pensionat nära Falkenberg.

Vi kunde inte bo i själva kvarnen för den var redan bokad, men vi fick en liten mysig stuga där vi nästan fick en känsla av att bo i hytte i Norge.

Solen sken och vi passade på att koppla av på uteserveringen med en drink, drinkmenyn var fantasieggande.

Jag valde en French Coffee och maken tog en Dille på dill.

Kvällen avslutades med en god middag och vad ska man inte passa på att äta när man är på västkusten om inte havskräftor. Gott var det, så gott att jag hann äta upp en innan jag kom på att föreviga dem med en bild.

Sedan sov man gott.

Vaknade utvilade till en riklig frukost.

Sedan var det dags att göra av med lite energi på en morgonpromenad, bara att kunna ta en promenad var en bonus på den här resan.

Vi vandrade grusvägen ner mot havet. Ser fyren vid Morups Tånge men väljer vägen som går ända ner till havet.

Några morgontrötta kor kollar in oss.

Men nöjer sig med att bara titta lite trött.

Väl nere vid stranden nöjer vi oss med att ta en titt, ser att det går att bada där för en person simmar redan där ute, syns bara som en liten prick här.

Promenerar vidare och går genom ett sommarstugeområde. Träffar på en kelig katt som också är ute på en morgonpromenad.

Går vidare genom stugområdet.

Vi njuter av det fina vädret och jag njuter framförallt av att jag verkligen är ute och går.

Träffar på två strandskator men de har absolut ingen lust att vara med på bild, de vänder ryggen till och flyger iväg då de får syn på min kamera.

Vi behöver leta reda på ett apotek så efter vår sköna promenad tar vi en sväng in till Falkenberg, passar på att kolla in Tullbron. Den byggdes 1756, är en kullerstensbro som går över Ätran.

Stannar sedan till vid Rian, ett designmuseum som ligger i ett tidigare magasin. Men det som drar blickarna till sig är den konformade byggnaden vid sidan om huvudbyggnaden, den har en gång varit en spannmålstork. När havren skulle torkas lades den ut på rians högbyggda golv, byggt av hålförsedda tegelstenar. Från eldstaden under spred sig sedan värmen upp genom havren och tog med sig fukten ut genom takets topp.

Bredvid rian finns det kvar lite av den gamla stadsbebyggelsen. Här var det nog mycket mer aktivitet då, än i dag. Bostadshusen här har anor från 1740-talet och många var trångbodda då barnkullarna var stora, även hönsen skulle ha plats på gårdarna.

Innan vi lämnar Falkenberg så ser vi att det även finns väggmålningar här. Fast inte på någon vägg.

Vi åker vidare och nu ska vi till Slöinge och besöka Solhaga stenungsbageri, dags att förbereda oss för inför dagens lunch. Köper med oss lite gott som vi sedan ska äta vid vår lilla stugas uteplats vid Kvarnen.

De tre som står framför bageriet stod där då vi kom och de  stod kvar efter att vi handlat klart. De studerade menyn och kunde tydligen inte bestämma sig för vad de ville ha. Damen som tittar lite surt på mig och även lika surt på damen som fotograferade stugan före mig men hon flyttade inte på sig, så hon fick vara med i bild.

Nu doftar det gott av nybakat i vår bil, men före lunch så tänkte vi titta på lite mer. Det kommer i nästa blogginlägg.

Inlagt 2023-07-03 12:32 | Läst 2535 ggr. | Permalink
Hej,
Du visar tydligt i fina bilder att det är i vårt vackra land man skall semestra.
Ha det fort
Bob
Svar från Margareta Cortés 2023-07-03 13:01
Tack Bob!
Självklart är Sverige trevligt att semestra i och det finns så mycket att upptäcka, fast för den skull behöver det inte utesluta även andra länder.
Å så fint Maggan
Blir nästan tårögd
Fler minnen än jag mäktar med
/N
Svar från Margareta Cortés 2023-07-04 17:52
Tack Nini!
Det kommer lite mer från dessa trakter snart.
Ser härligt ut, i närheten av mina trakter nu. Havskräftor är aldrig fel. Härligt väder hade du också, nu har vi hamnat i något entimmarsväder regn i en timme och sol i en timme. Fina bilder från resan .
Svar från Margareta Cortés 2023-07-04 17:54
Tack Peter!
Vi hade verkligen tur med vädret på den resan, blev röda näsor eftersom vi åkte utan tak på bilen.
Havskräftor är gott, blir lite för sällan bara.
Vi har sett helt olika saker i Falkenberg, men det var länge sedan jag var där, spännande att se dina upptäckter. Bilden på höjden med vallmon är jag svag för, och den med kor och lupiner i förgrunden.
Svar från Margareta Cortés 2023-07-04 17:56
Tack Stefan!
Kul att du gillade de bilderna.
Var inte så länge i Falkenberg men hittade några sevärda ställen.
Fina vyer, strålande fin katt, fiffiga målningar och sevärd bebyggelse, strålande bilder.
HaD/Gunte..
Svar från Margareta Cortés 2023-07-04 17:58
Tack Gunte!
Katten var riktigt kelig och fin.
Väldigt fina sommarvyer och med toppenväder ser det ut som. Jag skulle ha haft svårt att välja en drink från den menyn och båda valen ni gjorde verkar spännande. Havskräftorna kan jag bara hålla med om. Vi åt havskräftor i Skottland och där kan de också laga till dem på ett smaskigt sätt även om de serveras varma, med smält vitlökssmör. Jag har aldrig sett en sådan spannmålstork vad jag kan minnas. Mysiga små hus på kullerstensgatan men jag kan föreställa mej att det var mindre pittoreskt att bo där med en storfamilj i mitten av 1700-talet.
Svar från Margareta Cortés 2023-07-04 18:01
Tack Lena!
Vädret kunde vi inte klaga på.
Mycket att titta på och trevliga ställen att bo på.
Första gången jag åt havskräftor var i Köpenhamn och då serverades de också varma med vitlökssmör i. Så gott det var.

(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?