Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Vildmarkståget 2023. Gällivare - Narvik.

Ny dag och start från Gällivare där vi sovit på Grand Hotel Lapland, det hotellet ligger väldigt nära järnvägsstationen bara att gå över gatan.

I dag ska vi inte åka med vårt fina tåg utan med Vytåget till Narvik. Jag trodde att namnet Vy skulle innebära att det var stora fönster för bättre utsikt, men så var det inte. Man satt ganska trångt i jämförelse med vårt gamla tåg.

När vi kommer till Kiruna blir jag alldeles förvirrad, vi kommer in från, i mina ögon, fel håll och Luossavaarabacken känns som om den flyttat på sig. Fast det är förstås stationen som är flyttad.

Rallaren  måste förevigas.

Jag tar en bild även jag. Den statyn heter egentligen Rälsbärarna den är flyttad hit till den provisoriska stationen från gamla järnvägsstationen.

Vi är nu på Malmbanan och det märks för med jämna mellanrum ser vi malmtågen på väg till och från Narvik.

I Abisko Östra blir det ett kort stopp, där hinner vi ut för att ta några bilder.

Abisko Östra har ett väldigt pampigt stationshus, det ligger i samma stora tegelbyggnad som den ursprungliga elstationsomriktarstationen, som byggdes i samband med elektrifieringen av spåret 1915. Högspänningsledningen från Porjus gick in på tornets ena sida och ut på den andra. Huset är nu klassat som byggnadsminne.

Skylten måste förevigas, så man vet var man varit.

Vädret är ganska disigt och utsikten inte mycket att fästa på bild, men i Gällivare fick vi en lunchpåse och den kan vi fördriva tiden med. Renklämma är gott.

Blev inte mycket av att titta på utsikten i det vädret, men fram till Narvik kom vi och traskade iväg till vårt hotell.

Lite viktig information innan vi går iväg till Krigsmuseet som ligger väldigt nära hotellet.

Krigsmuseet är helt klart värt ett besök, tråkigt att det finns orsak till att det ska behöva finnas museum om krig, men viktigt ändå.

Ja, man kan undra.

Lite regnigt och trist väder men är man på tur så

Lite Narvik.

Kvällen ska avslutas med en gemensam buffémiddag på hotellet, men är man i Narvik och har spanat in en fiskrestaurang, vi smiter iväg och går dit.

Vi äter fantastiskt god  fisk där. Det blev kveite, eller hälleflundra som det heter på svenska.

Och fish and chips.

Norsk öl är också god.

Sedan sov i alla fall jag gott, nästa dag går färden till Kiruna. Hoppas vi fåt bättre väder då och fin utsikt över fjällandskapet.

Inlagt 2023-05-12 10:07 | Läst 565 ggr. | Permalink
Det får vi verkligen hoppas även om resan är en hel upplevelse så blir sol pricken över i.et.
Precis som er hade vi blandat väder.
Har inte lagt upp resan men såhär såg resan ut hurtigruten Bergen-kirkenäs. Buss till Narvik via Tromsö. Sen tåg till sthlm med ungefär samma stopp.
Må gott
/N
Svar från Margareta Cortés 2023-05-13 11:36
Tack Nini!
Vädret kan man inte styra över, men vi hade tur på återvägen. Kommer snart.
Men jag är så glad över att vi fick så mycket snö.
Har sett annons om det upplägg som du beskriver, låter intressant även det.
Det såg ut som de "gamla vanliga tåget" ni hamnade i nu, men ändå viss nostalgi även om det inte var lika bekvämt. Synd att vädret inte riktigt var på er sida för det är ett mäktigt område att åka genom. Jag har åkt tåg till och från Narvik för drygt 20 år sedan, med dykutrustning. Vi var ett helt gäng och hade dessutom lagad mat med oss i stora kylväskor. VI gick också på krigsmuseet och då hade de en massa modeller på fartygen som sänkts i hamnen. sedan var vi där en vecka och dök på dessa vrak. Det är väldigt häftigt att dyka på ett vrak som man dagarna innan tittat på som skalenlig modell och läst dess historia. Hälleflundran så mycket god ut och jag tror att ni gjorde ett bra val den kvällen.
Svar från Margareta Cortés 2023-05-13 11:39
Tack Lena!
Vädret kan man tyvärr inte styra, men vi fick en chans till.
Det var fösta gången jag åkte tåg där sedan vägen byggdes, innan var det enda vägen att ta sig till kusinerna i Abisko så det blev en del tåg både dit och till Narvik.
Vi var glada att ha valt den restaurangen, för det var såååå gott. De kunde laga fisk och den var så färsk och fin.
Kommer du till Narvik så kan jag rekommendera den.
Kveite og mandelpoteter er ikke dumt! Aldrig smakte lofotpils.
Svar från Margareta Cortés 2023-05-15 14:42
Tack Stefan!
Håller med, det var inte alls så dumt.