Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

En sväng ut på stan till Pettha.

Man kan inte bara tillbringa sina dagar i Colombo på hotellet, även om det händer en hel del där, utan nu är det dags att bege sig ut på stan. Vi tänkte först gå till hamnen och titta men dit kom vi inte fram utan fick nöja oss med att titta på alla kranar på avstånd.

Pettha är Colombos marknadsområde, här är det livfullt och energin riktigt dallrar mellan gränderna.

Här kan man nog hitta allt som man kan tänkas behöva, en del butiker verkar ha lika brett sortiment som det störst varuhus,vill man köpa något blir det förstås ett köpslående om priset fast med en vackert leende expedit.

Vi kryssar oss fram i dessa gränder och försöker att inte bli överkörda av någon av alla dessa kärror som transporterar varor, alla drivna av människokraft.

Emellanåt blir det riktigt trång då stora lastbilar av lite okända modeller vill fram.

Har man ingen kärra så är det bara att bära, många män knäar under sina enorma last. En sak är i alla fall säker, de behöver inte gå till gymmet på kvällen.

Varje gata och gränd har sin eget specialitet, behöver man köpa nya skor eller till exempel behöver anlita en skomakare så vet man vart man ska gå. De finns samlade på samma gata och där kan man även köpa de redskap som en skomakare har behov av.

Av att promenera runt här i marknadsområdet blir man hungrig, inga problem det finns gott om matställen. Bara att ta en matrast … om man är lite modig och tror sig ha en mage som klarar det.

Coca Cola är tydligen gångbart i alla världsdelar.

Frukt och grönsaker finns det gott om också.

Fast köp inte någon durian för att ta med in på hotellet, då är risken stor att du blir utslängd. Den har inte någon behaglig doft och passar sig bäst utomhus. Har hört att man inte ens får ta med den på bussen.

Fast en lite vindruvor kan man passa på att köpa, den här druvan fick jag som provsmakning. Den var god och doftade gott också.

Ska man äta durian så kan man behöva en kniv, saknar man en så är det bara att gå ut på nästa gata och köpa sig en. Inga knivförbud här inte.

Blir törsten för stor och Coca Cola inte lockar så finns det en vinbutik också, det går inte att slinka in där, men genom en liten lucka i gallret kan man köpa sig en flaska vin. Alkohol är dyrt i Sri Lanka så det är kanske därför det är rejäla galler framför försäljaren.

Behöver man lite upplysning så kan man slinka in på elektronikgatan.

Jag tror att jag sagt det förut att lankeserna är ett mycket vänligt folk och när jag känner att mitt relativt nyopererade knä behöver få lite vila och letar efter en plats att sätta mig på. Då hämtar polisen ut en stol ur sin lilla kur och där kan jag sitta och vänta på att de övriga i sällskapet vandrar vidare runt i marknadsområdet.

Till slut är vi alla både trötta och svettiga och tycker att det är dags att återvända till hotellet.

Där, av en  slump, träffar vi på resten av det resesällskap som vi ska ha för de följande dagarna på vår rundresa i Sri Lanka.

föregående - nästa

Inlagt 2019-03-19 10:27 | Läst 4334 ggr. | Permalink
Trevliga bilder och läsning!

Väcker lite minnen hos mig.

Var på Sri Lanka 1989, i en månad, en blandresa med lite volontärarbete och semester.

Volontärarbetet gjorde att jag var på en massa kontor hos myndigheter i Colombo, ojojoj vad vi skickades mellan dessa kontor innan vi kunde hämta ut vår container i hamnen sent på kvällen.

Vi åkte runt i landet men fick inte åka till norra delen och den östra delen av landet pga inbördeskriget och absolut inte åka på vägarna efter mörkrets inbrott, vilket givetvis hände någon gång.
"Ni behöver inte vara rädda, de brukar inte döda västerlänningar, de tar bara deras saker" sa våran guide då, samtidigt som han sa till chauffören att inte stanna vid vägspärrar.
Inget hände men liite nervös var jag allt.

Daniel
Svar från Margareta Cortés 2019-03-19 12:43
Tack Daniel!
Låter betydligt mer spännande än på vår resa. Kanske lite för spännande ibland då. Det berättades en hel del om inbördeskriget under den här resan och de som lever där har den tydligen i färskt minne.
Turismen, som de så väl behöver, har börjat öka rejält nu. Vi märket det speciellt på safarituren i Yalla där det mer blev en bilkötur än safari. Behöver nog till lite begränsning där om de inte vill att turisterna ska svika.
Mycket med nyttig färsk mat men även en del onyttig modernitet. Fast hur mycket roll det egentligen spelar har jag många gånger haft anledning att fundera över.
Svar från Margareta Cortés 2019-03-20 09:08
Tack Stefan!
Marknaden där var trevlig att besök, trevliga människor också.
Intressant och annorlunda. Inga dåliga lass de forslar fram. Durian känner jag igen från Thailand. De har faktiskt börjat förbjuda att öppna dem där också på vissa platser.
Mycket fina och intressanta bilder.

MvH
Johnny
Svar från Margareta Cortés 2019-03-20 09:09
Tack Jonny!
De måste vara starka dessa personer, för det var inga dunfyllda säckar de bar på. Rejält tunga. Durian är ganska god, men bra att hälla lite olja på fingrarna först för den fastnar rejält annars.
Jättefina bilder Margareta med en lika fin berättelse. Gillar hur du så tydligt får kontakt med en del, för mig gör det något för bilden. På ett bra sätt. Jag dras med, blir inbjuden.
Svar från Margareta Cortés 2019-03-20 09:11
Tack Annelie!
Jag gillade lankeserna, vänligt folk och även kontaktsökande utan att vara påträngande. Hade inget emot att bli fotograferade.
Det är alltid kul att följa med på dina stadsvandringar och den här gången fick vi se många olika transportsätt av gods. Gatukök finns det förstås i olika skepnader med olika utbud.
Ha det gott /Stig
Svar från Margareta Cortés 2019-03-20 09:35
Tack Stig!
Många marknader i Asien är ganska lika varandra, här var det lite extra kul för ingen blev besvärad av att bli fotograferad, snarare tvärtom.

(Visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?