Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Road trip north XIII - Kiruna

Det är dags att lämna Henningsvär och åka vidare, men innan vi packar in väskorna i bilen så måste jag få ge en eloge till kocken på Knusarn som fixade vår frukost. Vi var, som jag berättade tidigare, de enda gästerna på hotellet och trots det så kom kocken dit på morgonen och lagade i iordning en riklig frukost. Förutom nybakat bröd och en massa olika pålägg, frukt, grönsaker och flingor så erbjöd han sig att laga äggröra, bacon,  omelett eller vad vi ville ha. Även våfflor kunde vi grädda. Vilken service för oss två.

Mätta och belåtna med vår vistelse på Henningsvær och Lofoten åkte vi iväg innan det hade ljusnat ordentligt.

Farväl Henningsvær.

På många ställen varnades det för älg, men trots det så såg vi bara en enda älg på hela resan. Den stod i några snår och betade. Naturligtvis där det inte gick att stanna.

Några sista bilder från Lofoten.

En av alla Norges broar.

Här har vi lämnat Lofoten och är på väg mot Riksgränsen och Sverige. Vindsnurrorna står i givakt där uppe på fjället.

Här har vi de svenska fjällen.

Anar ett litet ljus borta över Nuolja och Slåttajåkka.

Ser du Lapporten, det gjorde inte vi den här gången, men den finns där bakom molnen.

Vi börjar närma oss Kiruna nu.

Det blev inte så mycket fotande i Kiruna för besöket var mest ämnat för att hälsa på släkten. men uträttade några ärenden i stan först och fick syn på lite nya dekorationer.

Nalle Puh har tydligen skaffat sig en ren.

Ett besök på Thornéus är förstås obligatoriskt, torkat renkött och kaffeost måste jag bara ha med mig hem.

Min äldsta morbror fick ett besök, så det är klart att morbror Kalle 96 måste få vara med i bloggen och kusin Kicki också.

På kvällen gav vi oss ut för att äta middag. Brukar inte vara några problem att få bord där, men då ska man inte underskatta kirunabornas vilja att fira Alla hjärtans dag.

Trodde ett tag att vi skulle få nöja oss med en korv och Cola på Empes.

Men Mommas som ligger i Ferrum hade faktiskt ett bord till oss och hade dessutom en mycket god souvas. Fast vi bodde inte på Ferrum den här gången, de hade tydligen fått hybris och ville ha över 3.000 kr för ett dubbelrum

På Kebne bodde vi bra och till ett betydligt bättre pris, utsikt hade vi också.

Inlagt 2017-02-25 08:33 | Läst 9459 ggr. | Permalink
Har du lagt märke till att den norska älgen har spetsigare nos än den svenska? När jag jämför trafikskyltarna "älgvarning" så ser det ut så.
Svar från Margareta Cortés 2017-02-25 10:26
Tack Stefan!
La märke till det i maj då vi var i Norge att vi inte har likadana älgar, i alla fall på skyltarna.
Gott med kaffeost, låter nog väldigt konstigt i mångas öron att ha ost i kaffet... ;-) Kul skuggbild på renen!
Svar från Margareta Cortés 2017-02-25 11:09
Kaffeost är så gott och som min bror sa när han fick det i går, det påminner om mormor.
Gillar dina landskapsbilder och fina broar Älgen med guldhorn är fin Ha en trevlig helg Gert
Svar från Margareta Cortés 2017-02-26 09:05
Tack Gert!
Guldhorn är nog lite ovanligt i älgvärlden. ;)
fint där uppe i norr.
Förträffligt fina landskapsbilder som du har med i skildringen. Riktigt fina ! Renskuggan var effektfull också. Mycket att se i norr, helt klart!
Svar från Margareta Cortés 2017-02-26 09:06
Tack Mikael!
Nog inte så svårt att misslyckas med landskapsbilder där, det är ju så vackert vilket väder man än får.
Renen och de andra dekorerna var nytt i Kiruna, vet inte historien varför de sitter där.
Väldigt fina landskapsbilder och så fastnade jag för skuggbilden på renen. Alltid trevligt att besöka släkt som bor långt bort, för Kiruna får nog klassas som långt bort fast det går fort att flyga.
Svar från Margareta Cortés 2017-02-26 09:07
Tack Lena!
Släkten i Kiruna blir det inte så ofta man träffar, ofta begravningar men nu ville jag träffa under trevligare förhållanden. Kändes väldigt viktigt för mig så bilder kom i andra hand.
Lite trakternjag älskar på lördagskvällen känns mer än bra.
Ja tänk så mycket jag upplevt här vid Torne träsk samt
Susat utför backarna värst var rännan ner till Riksgränsen...där tänkte
jag ibland tror jag blundar och kastar mig ner.
Ljuvliga minnen.
Det är så stor skillnad på norsk och svensk fjällvärld.
Klart för de är högre och tonar i blått i Norge.
Inte fagra älgar men renen är go..
Tack tack samt grattis igen..
Gun-Inger
Svar från Margareta Cortés 2017-02-26 09:12
Tack Gun-Inger!
Får hoppas du inte blev besviken när jag inte fotade så mycket i Kiruna.
Promenader var inte trevligt, för där var fruktansvärt halt efter ett töväder de haft.
Jag hade visserligen broddar men maken halkade omkring utan och föll naturligtvis. Som tur var utan mer än ett skrapsår.
Mycket skidor har det blivit för mig där i Kiruna, lärde mig Telemarksåkning på gympan.
Blir nog fler besök dit och då kanske jag fotar mer. Fast det bör finnas en hel del Kirunabilder i mina tidigare blogginlägg. Var där september 2008 och fotade nog en hel del då.
Vackra fjällbilder även om det var mycket dis över Lapporten den här gången. Narvik och Kiruna har för mig bara varit genomfartsorter. Narvik en gång när jag kom från en fjällvandring i Padjelanta, då kom vi via Sulitelma till Narvik och vidare till Riksgränsen och Kiruna. Till Kiruna har färden gått vidare till och från Kebnekaise. Så mina kunskaper om Kiruna är ganska begränsade.
Men du hinner med många bilder på relativt kort tid att fånga det som är väsentligt, det är kul.
Ha det gott/Stig
Svar från Margareta Cortés 2017-02-26 10:30
Tack Stig!
Har bott i Kiruna några år så det är ganska välbekant, men förändras för var gång jag kommer upp dit.
Nu går dessutom förändringen fortare.
Inte mycket sikt över Lapporten, men fint ut över Torneträsk. Ville fram till Kiruna så det blev inte få stopp.
Hade tänkt boka Abisko turist men det var fullt överallt på den vägsträckan eftersom sportlov var på gång.
Välkända vyer trots vädret,Nuolja fjället med gamla och nya tågtunneln
är med lapporten döljs.Trafikverket planerar att sätta upp Lapporten
Norrbottensläns första landmärke som trafikskylt det är få landmärken
som är skyltat i Sverige.
Kaffeost var vanligast mest i östra och nordöstra Norrbotten.
Bra reportage.
Svar från Margareta Cortés 2017-02-27 12:38
Tack Bo-Lennart!
Var inget strålande väder så vi åkte den sträckan och eftersom vi inte lyckades boka Abisko eller några av de andra ställena på vägen var det Kiruna som hägrade. Stannade inte så mycket utan körde på.

(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?